Binnen de groepsbesteding van Vlo Care bieden wij een speciale school voorbereidende groep aan voor kinderen vanaf 3 jaar die op dit moment niet (volledig) naar regulier of speciaal onderwijs kunnen. Deze groep is bedoeld om kinderen stap voor stap voor te bereiden op een mogelijke overgang naar school, door hen in een veilige en kleinschalige omgeving te laten wennen aan schoolse vaardigheden en groepsdynamiek.
Doelstelling
Het doel van deze groep is om bij te dragen aan de ontwikkeling van sociale, emotionele en gedragsvaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen functioneren binnen een (onderwijs)groep. We werken daarbij doelgericht aan:
- Meedraaien in een groep: kinderen leren functioneren binnen een vaste structuur, samen met leeftijdsgenootjes. Ze doen groepsactiviteiten waarbij samenspel en beurtgedrag centraal staan.
- Omgaan met andere kinderen: kinderen leren sociaal gedrag aan zoals delen, wachten op je beurt, hulp vragen, en het herkennen van emoties bij zichzelf en bij anderen.
- Zitten in een kring en meedoen: het kringmoment wordt gebruikt om concentratie, luistervaardigheid en actieve deelname te stimuleren, vergelijkbaar met schoolse routines.
- Dingen doen die niet altijd leuk zijn: we bieden activiteiten aan die uitdagend zijn of minder aantrekkelijk, om frustratietolerantie en doorzettingsvermogen te oefenen.
- Leren omgaan met emoties en gedrag: kinderen krijgen begeleiding in het omgaan met boosheid of teleurstelling, met als belangrijk leerdoel: geen agressie vertonen naar andere kinderen.
Werkwijze
De begeleiding gebeurt door een team van pedagogisch medewerkers, kinderverpleegkundigen, met kennis van (chronische) medische aandoeningen en ontwikkelingsproblematiek, pedagogisch coach, ADHD Coach, Autisme Coach, Zij stemmen de aanpak af op de behoeften van het kind, waarbij structuur, veiligheid en positieve benadering centraal staan.
Door het aanbieden van deze school voorbereidende groep wil Vlo Care bijdragen aan de ontwikkelingskansen van kinderen die tijdelijk buiten het reguliere onderwijssysteem vallen, met als doel een zo inclusief mogelijke toekomst.